Otváracie hodiny
Blog

Tekvica Hokkaido

Tekvicu pozná určite každý pre svoju krásu ako ozdobu nielen v záhradke, ale aj na balkónoch najmä v jesenných dňoch. Svojimi účinkami pozitívne vplýva na organizmus. 
Hokkaido pochádza z krajiny vychádzajúceho slnka - Japonska, kde ju pôvodný obyvatelia pestovali na sopečných pôdach ostrova Hokkaido. Jej zázračné účinky objavili už vtedy a využívame ich všetci do dnes. Málokto pozná všetky jej liečivé účinky a správnu prípravu, aby bola aj chuťovo neodolateľná.

Hokkaido je však jedinou tekvicou, ktorá sa nemusí šúpať. Jej šupa obsahuje také množstvo vitamínov, že by bola veľká škoda vyhodiť ich. Spomedzi ostatných má najtenšiu šupku, a tak pri správnej príprave dokáže v tele hotové zázraky!

Vďaka sýto oranžovej farbe obsahuje množstvo betakaroténu. 
Nájdeme v nej aj veľa vitamínov, napríklad vitamín A, draslík, luteín a zeaxatín, ktoré sú dobré na oči, 
vápnik, železo, horčík, fosfor a vlákninu pre lepšie trávenie. 
Znižuje krvný tlak, je vhodná pre diabetikov a má tiež nízky obsah kalórií, čo z nej robí vyhľadávanú pochúťku.
Obsahuje vitamíny A, B, D, K, ale hlavne vitamín E, ktorý má antioxidačné účinky a dokáže zachytávať škodlivé látky v tele.
Tekvica je zdrojom esenciálnych, pre život nevyhnutných mastných kyselín. Ľudský organizmus si tieto životne dôležité kyseliny nevie vyrobiť, preto ich potrebuje neustále dopĺňať.
Okrem toho je tekvica zdrojom bielkovín a minerálnych látok ako napríklad zinku, fosforu, železa, vápnika, horčíka či selénu.
Tekvica sa tiež môže pochváliť aj obsahom vlákniny. Táto zdravá pochúťka má dokonca regeneračné a omladzujúce účinky.
Dužina je bohatá na vodu, vitamín C a beta - karotén, ktorý má schopnosť premeniť sa v organizme na vitamín A.

Pred kuchynskou úpravou tekvice sa obvykle jadierka vydlabávajú a vyhadzujú, čo je škoda. Dodávajú telu nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú nevyhnutné pre tvorbu vitamínu D, ale aj hormónov a buniek. 
Obsah selénu pomáha pri ochoreniach močových ciest. Semená sú výborným zdrojom železa a fosforu.
Neobsahuje cholesterol. Tekvicový olej sa odporúča používať za studena, bez tepelnej úpravy. 
Je vhodný na prípravu šalátov, nátierok, omáčok, dressingov, na dochutenie a dekoráciu varených pokrmov. Vďaka svojmu zloženiu veľmi dobre vplýva na ľudský organizmus.

 

Sú odporúčané pri 
- problémoch so zväčšenou prostatou
- pomáhajú pri žalúdočných problémoch aj 
- pri srdcových ochoreniach
- vhodné sú pre diabetikov 
- ľudí s vysokým cholesterolom
Ideálna je konzumácia surových semienok, pretože aminokyselina tryptofan, 
účinná látka proti depresiám, je citlivá na tepelnú úpravu.
Jadierka sa v ľudovom liečiteľstve využívajú i proti črevným parazitom ako je pásomnica alebo škrkavky. V tomto prípade sa podávajú s preháňadlami ako je napríklad ricínový olej.
Listy tekvice sa dajú použiť ako obklad na vyvrtnutý členok alebo koleno.

Tekvica má široké spektrum využitia. 
Zo semienok nabitých vitamínmi a minerálnymi látkami sa lisuje tekvicový olej. Jeho farba je tmavozelená a má krásnu orechovú vôňu. Vďaka tomu, že sa olej lisuje za studena, uchovávajú sa v ňom všetky hodnotné látky. Je vhodný na prípravu šalátov, polievok, omáčok i na dochutenie jedál. 
Jeho konzumácia povzbudzuje 
- krvný obeh a 
- napomáha znižovaniu cholesterolu v krvi. Pri aplikácii na pokožku pomáha pri liečbe ekzémov, hydratuje pleť a dodáva jej pružnosť. Je vďačnou surovinou pri výrobe masky na tvár.
- Tento olej je pre upokojujúce účinky vhodný aj na masáže, a navyše na pokožke nezanecháva pocit mastnoty. Ideálny je aj na ošetrenie lámavých nechtov, spevňuje ich, podporuje rast aj ich pružnosť. Vlasový zábal z oleja výrazne regeneruje poškodené vlasy a bráni ich vypadávaniu.
Ľudia bojujúci s nadváhou by bez váhania mali siahnuť práve po tejto zelenine. Má totiž veľmi nízku nutričnú hodnotu, len 126 kJ, a preto je vhodná pri redukcii váhy.

Môžete ňou nahradiť prílohy ako sú knedle a zemiaky, alebo pripraviť ako zdravý hlavný chod.
Túto nízkokalorickú potravinu môžeme sterilizovať ako kompót, použiť na varenie polievok, hlavného chodu, prílohy k hlavnému chodu, prípadne grilovať, zapiecť v rúre alebo vyprážať. Táto tekvica, zelenina neobsahuje lepok, preto ju môžu konzumovať celiatici.

Odporúčaná dávka 

tekvicového oleja 

je 2x denne 1 polievková lyžica. Po otvorení skladujte v chladničke.

 

 

Tekvica