Otváracie hodiny
Blog

Brokolica

18.10.2017
Brokolica
 
Každému prospeje brokolica na tanieri, aj keď nie každému chutia zelené ružičky. Obsahuje mimoriadne veľa telu prospešných superpotravinových  látok. 
Surová je liekom na rôzne neduhy a prevenciou pred nádorovými ochoreniami.
Vzhľadom a vzrastom pripomína karfiol, obsahom a vnútorným bohatstvom sa podobá kapuste, na koľko sama spadá do čeľade kapustovitých.
 
 
Čo obsahuje
 
Brokolica je právom považovaná za jednu z najzdravších zelenín vôbec. Je cenná predovšetkým pre svoj vysoký obsah vitamínu C, ktorého v sto gramoch obsahuje až 110 miligramov.  Ak zjeme pól brokolicovej hlavy, pokryjeme tak celodennú dávku vitamínu C. Ak hľadáme brokolicu s najvyšším obsahom céčka, musíme sa poobzerať po najtmavších kúskoch -  čím sú ružičky brokolice tmavšie, tým je v nej viac céčka a betakaroténu.
Betakarotén je silným antioxidantom, a  tak znižuje riziko cievnych ochorení, mŕtvice, šedého zákalu a dokonca rakoviny. Brokolica pomáha organizmu dokonca znášať ionizujúce žiarenie! Do výbavy tejto rastlinky ďalej patrí výdatné množstvo železa a kyseliny listovej. Vieme, že práve kyselina listová je vhodná pre tehotné ženy, na koľko redukuje riziko vzniku závažnej zdravotnej poruchy v období prenatálneho vývoja - ráštepu. 
Brokolica je veľmi bohatá na vodu, vlákninu, vitamíny a minerály. Z vitamínov nájdu svoje zastúpenie najmä skupiny vitamínov B, C, E a provitamín A. Z minerálov ponúka brokolica najmä vápnik, železo, síru, zinok a fosfor.
 
 
Účinky na zdravie
 
Brokolica obsahuje látku (glukorafanin), ktorý bráni nádorovému bujneniu a taktiež zázračne zabíja baktériu Helicobacter pylori. Práve táto baktéria je podľa mnohých odborníkov zodpovedná za vznik vredových ochorení či rakoviny žalúdka.  V testoch sa zistilo, že brokolica efektívne bojuje aj s Helicobacterom, na ktorého antibiotiká už neúčinkujú. Konzumáciou brokolice teda akoby posielame „antibakteriálnu posilu“ do svojho tráviaceho traktu, ktorá dobré posilní a zlé odstráni. Obsahuje vodu, ktorá omladzuje celý organizmus.
 
Brokolica naopak v surovom stave blahodarne pôsobí, na rozdiel od tej varenej obsahuje vysoký podiel vitamínu C a už spomínaný isothyokianát.  Kuchári modernej kuchyne využívajú surovú brokolicu často: jemne „osekávajú“ povrch brokolicových hlavičiek a posypú nim hotové šaláty.
 
 
Použitie
 
 
Ak chceme z brokolice získať všetky výživné látky, musíme ju najprv vedieť správne pripraviť. Varením, pečením a vyprážaním sa z brokolice strácajú skoro všetky dôležité a zdraviu prospešné živiny. Brokolicu preto pripravujte nad parou. Nestratíte tak vitamíny a minerálne látky, ktoré sú schopné bojovať proti rôznych ochoreniam.
Túto zeleninu by ste mali konzumovať aspoň jeden krát do týždňa v rôznych chutných podobách. Dá sa použiť do zeleninových šalátov, polievok, omáčok, nátierok, zapekaná s inou zeleninou, ako príloha alebo ako zelenina preliata chutnými syrovými omáčkami a olejom.
Brokolica sa môže podávať aj celiatikom, je to zelenina prirodzene bezlepková.
 
Brokolica
 
Brokolica
 
Brokolica