Otváracie hodiny
Blog

Paradajky

08.04.2019
Paradajky
 
Paradajky aj zemiaky sa dostali z Ameriky do Európy a od začiatku sa viedol spor o to, či ich máme priradiť k zelenine alebo k ovociu. 
Tento spor ukončili až súdom v roku 1893. Za dovoz ovocia sa totiž v tom čase neodvádzala daň. Nakoniec zaradili medzi zeleninu a tam patrí až dodnes. Okrem chutnej potraviny však v sebe ukrýva množstvo výživných a liečivých látok, ktoré zostávajú niekedy pred nami utajené. Aspoň jedna denne. Túto zeleninu nazývajú vďaka bohatému zdroju priaznivých látok tiež darom z božej záhrady. Poznáme niekoľko druhov paradajok: žltú, zelenú, cherry, fialovú, červenú.
 
Každý z nich má takmer identické zloženie vitamínov a minerálov, no najbohatším zdrojom, je klasická červená kríčková. 
Obsahuje A, B, E a C vitamín, ktorý je tu zastúpený v takom množstve, že vám stačí zjesť jeden väčší kus, aby ste pokryli jeho odporúčanú dennú dávku. Skladá sa aj z kália, ktoré je vynikajúce ako prevencia srdcovocievnych chorôb. Ich pravidelná konzumácia zabraňuje aj infarktu. Milé dámy určite teraz zvýšite pozornosť! Paradajky radíme medzi superpotravinu, ktorá  spomaľujú starnutie. Napomáhajú obnove buniek a majú priaznivé účinky na pleť.
 
Paradajka obsahuje:
Vitamíny B, vitamín H, (skupiny B biotín B7 pre zdravú pokožku), C, A, DE, K,  vláknina, kyselinu listovúvápnik, draslík K (lat.kalium), železo, fosfor, bielkoviny, sodík, selén, mangán, minimum sacharidov, horčík, zinok, jód, chrom, meď, karotenoidy, antioxidanty - lykopén a betakarotén
 
Účinky na zdravie
 
Posilňuje  imunitu
Spomaľuje starnutie
Pri akné
Znižujú riziko rakoviny
Prevencia pred kožnými chorobami
Upchatých cievach, trombóze
Znižujú riziko srdcovo-cievnych chorôb
Bojujú s nadváhou
Pomáha tráveniu
Zlepšujú zrak, vlasy a nechty
Ateroskleróze, cukrovke
 
 
Zrelé plody sú bohaté na vlákninu. Ak vás trápi pocit nafúknutého brucha alebo ak máte problém so stolicou, odporúča sa zjesť dve paradajky denne. Ich konzumácia pôsobí dobre aj na poruchy trávenia ako sú ľudovo povedané „zablokované črevá“ a veľké množstvo kyseliny žalúdočnej. Obsahujú ľahko stráviteľné cukry a organické kyseliny dobré na našu imunitu. Možno ste nevedeli, že sú tiež výbornou prevenciou pred tvorbou žalúdočných vredov. Nielen preto by paradajky nikdy nemali chýbať na našich tanieroch. Vždy však majte na pamäti, že by ste mali uprednostniť bio produkty, ktoré neboli postrekované umelými hnojivami. Ideálne by bolo, keby ste si ich vypestovali samé doma. Tým, že úplne dozrejú na slnku, totiž zvyšujú svoju liečivú hodnotu a určite to postrehnete aj na ich chuti.
 
 
Tomanín pridávaný v liečivách
Lekári vedia o výnimočnej sile paradajok. V medicíne ich teda využívajú na protizápalové liečby. V laboratóriu sa z nich odoberie alkaloid tomanín, ktorý sa potom pridáva do liekov. Tie sa používajú aj na zlepšenie imunity a majú taktiež protiplesňové účinky. Vedci taktiež dokázali, že paradajky prispievajú k úspešnej liečbe rakoviny. Majú v sebe totiž niekoľko antioxidačných zložiek, ktoré nás nielen chránia pred týmto ochorením, ale v začiatočnom štádiu nám pomôžu bojovať s ním. V tomto prípade by ste denne mali zjesť toľko paradajok, koľko vládzete. Nezabudnite ich však kombinovať aj s ostatnou zeleninou a ovocím.
 
 
Obsahuje aj zázračný lypokén
 
Zelenine dodáva červenú farbu zázračný lypokén, ktorý sa nachádza v šupke. Má antioxidačné účinky, ktoré ničia voľné radikály. Volajú ho aj vnútornou strážou nášho organizmu. Práve táto zložka je najúčinnejšia v prevencii pred rakovinou žalúdka, kože, pľúc, prostaty a prsníka. Začal pridávať do rôznych vitamínových preparátov. Lepší je však v prírodnej forme, takže ak máte zvyk pred varením paradajku ošúpať, nerobte to.
Lypokén totiž zosilnie svoje účinky až po uvarení. Výborné sú teda doma vyrobené kečupy a lečá, do ktorých sme nepridávali žiadne umelé konzervanty.
 
 
Použitie paradajky:
Surové, aj varené
 
Rovnako ako aj iné ovocie a zeleninu, aj paradajky je najlepšie konzumovať v surovom stave. Podávajte ich s olivovým olejom, bazalkou a morskou soľou, ktoré zvyšujú ich liečivú silu. Nezabúdajte však na to, že lypokén z nich dostanete  pri varení. Takže ich prípravu si zvoľte pol na pol.
 
Paradajky